Hakikat Ikhlas (Runtut dari K.H Musthofa Bisri)

Tulisan ini dinuqil dari Twit Runtut KH. Musthofa Bisri (Gus Mus) 09 Desember 2011

Kami, aku dan kakakku Kiai Cholil Bisri, mendengar dari guru kami Syeikh Yasin Al-Fadani dan ayah kami Kiai Bisri Mustofa,
Masing-2 guru dan ayahku itu berkata: Aku pernah bertanya kpd Sayyid Guru Umar Hamdan ttg hakikat IKHLAS, dan beliau pun berkata:
Aku pernah bertanya kpd guruku Syeikh Sayyid Muhammad Ali Al-Witri ttg hal itu dan beliau berkata: Aku pernah bertanya tentang hal itu
Kpd guruku Syeikh Abdul Ghani Al-Mujaddidi, beliau berkata: aku pernah bertanya kepada guruku Syeikh Muhammad Abid As-Sindi Al-Anshari
Beliau berkata: Aku pernah bertanya tentang hal itu kepada Syeikh Shiddiq bin Ali Al-Mizjaji, beliau berkata: Aku pernah bertanya
Bertanya ttg hal itu kpd ayahku, beliau berkata: Aku pernah bertanya ttg hal itu kpd Syeikh Hasan Al-Ujaimi beliau berkata: Aku pernah
Bertanya tentang hal itu kepada Syeikh Ahmad al-Qasysyasyi, beliau berkata: Aku pernah bertanya ttg hal itu kepada Syeikh Ahmad Syanaawi,
Beliau berkata: Aku pernah bertanya ttg hal itu kepada ayahku Syeikh Ali Asy-Syanaawi, dan beliau berkata: Aku pernah bertanya tentang
Hal itu kepada Syeikh Abdul Wahhab Asy-Sya'rani dan beliau berkata: Aku pernah bertanya ttg hal itu kepada Al-Haafizh Jalãluddïn
As-Suyuthi, beliau berkata: Aku pernah bertanya ttg hal itu kepada A'isyah binti Jaarullah bin Shaleh Ath-Thabari, beliau berkata:
Aku pernah bertanya ttg hal itu kepada Syeikh Ibrahim bin Muhammad bin Shiddiq dan beliau berkata: Aku bertanya ttg hal itu kpd Syeikh
Abul Abbas Al-Hajjar dan beliau berkata: Aku pernah bertanya ttg hal itu kepada Syeikh Jakfar Ibn Ali Al-Hamdani, beliau berkata:
Aku pernah bertanya ttg hal itu kepada Syeikh Abul Qasim bin Basykual, beliau berkata: Aku pernah bertanya tentang hal itu kepada
Syeikh Qadhi Abu Bakar bin Al-'Arabi, beliau berkata: Aku pernah menanyakan hal itu kepada Syeikh Ismail bin Muhammad Al-Fadhal
Al-Ashbihani, beliau berkata: Aku pernah menanyakan hal itu kepada Syeikh Abu Bakar bin Ahmad bin Ali bin Khalaf dan beliau berkata:
Aku pernah menanyakan hal itu kepada Syeikh Abdurrahman Al-Baihaqi dan beliau berkata: Aku pernah menanyakan hal itu kepada
Syeikh Ali bin Sa'id Ats-Tsaghrai dan Syeikh Ahmad bin Muhammad bin Zakaria dan beliau berdua berkata: Kami pernah menanyakan hal itu
Kepada Syeikh Ali bin Ibrahim Asy-Syaqiqi dan beliau berkata: Aku pernah menanyakan hal itu kepada Syeikh Abu Ya'qub Asy-Syaruthi
Beliau berkata: Aku pernah bertanya ttg hal itu kepada Syeikh AHmad bin Ghassan dan beliau berkata: Aku pernah bertanya ttg hal itu
Kpd Syeikh Ahmad bin 'Atha' Al-Hujaimi, beliau berkata: Aku pernah bertanya ttg hal itu kpd Syeikh Abdul Wahid bin Zaid dan beliau
Berkata: Aku pernah bertanya ttg hal itu kepada Imam Hasan Al-Bashari, beliau menjawab, Aku pernah bertanya kpd shahabat Hudzaifah r.a,
Beliau menjawab: Aku pernah bertanya kepada Rasulullah SAW ikhlas itu apa, beliau menjawab: Aku pernah menanyakan tentang ikhlas itu
Kepada malaikat Jibril a.s dan beliau menjawab: Aku pernah bertanya tentang hal itu kepada Allah Rabbul 'Izzaah dan Dia menjawab:
"IKHLAS ialah RAHASIA di antara rahasia-rahasiaKU yang KUtitipkan di hati hambaKU yang AKu cintai." Wallahu a'lam bisshawab.
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments :

Post a Comment